Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Soms verloopt iets niet naar wens, worden verwachtingen niet helemaal waar gemaakt, of gebeurt er plotseling iets vervelends. Klachten zijn er om opgelost te worden. Wanneer het gaat om een zaak betreffende een kind in de klassensituatie, is de groepsleerkracht de aangewezen persoon om samen met ouders de klacht tot een oplossing te brengen.
Zijn er groepsoverstijgende problemen, of lukt het niet om een probleem naar tevredenheid op te lossen, dan is de directeur het aanspreekpunt.
Vervolgens komt het bestuur, middels de schoolvertegenwoordiger, in beeld. De meeste problemen kunnen via deze route intern worden opgelost. Er zijn ook problemen van diepgaande aard, die zich soms ook niet zo gemakkelijk in de openbaarheid laten bespreken. Te denken valt daarbij aan bijvoorbeeld machtsmisbruik, hardnekkig pestgedrag, discriminatie of radicalisering.
Schoolbesturen zijn op grond van de Arbowet verplicht maatregelen te treffen ter bescherming van personeel en leerlingen tegen seksuele intimidatie, agressie en geweld.
Daarnaast zijn schoolbesturen op grond van de Kwaliteitswet voor het Onderwijs verplicht een regeling te treffen voor de behandeling van klachten over gedragingen en beslissingen, dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen door betrokkenen bij de onderwijsinstelling. In Artikel 14 van de Wet op het Primair Onderwijs (Wet PO) is daarom voor schoolbesturen de verplichting opgenomen tot het vaststellen van een klachtenprocedure, inclusief het instellen van een klachtencommissie.
Alle onder het bevoegd gezag van Bommelerwijs vallende scholen, volgen de klachtenregeling van de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
Uit deze klachtenregeling vloeien verplichtingen voort voor de individuele scholen. Deze beleidsnotitie betreft een nadere uitwerking en invulling van deze verplichtingen.